Svar: Morgenmad - 7 mdr.

21. august 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går bedre med putterutinerne og at lillepigen nu er begyndt at ville drikke sin flaske lidt mere vågen :) Det er så fint.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet, og de ligger ofte godt fordelt tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger på disse tidspunkter, så sikrer de hendes mælkebehov men sikrer samtidig at der også er plads til mere rigtig mad i maven. Derfor er det f.eks. også rigtig godt, at I ikke giver flaske før formiddagsluren, men i stedet forsøger med et lille måltid her og lidt vand af kop - netop for også at sikre, at hun så stadig har plads i maven til at spise frokost.

Når jeres datter ikke spiser særlig meget om morgenen, så skal man naturligvis overveje, om det er fordi hun drikker for meget mælk om natten. Det lyder dog ikke umiddelbart sådan, ofte drikker hun ca. 100 ml kl 05 og du fortæller, at det ikke gør nogen forskel om hun drikker flasken kl 03 eller 05 - appetitten er nedsat, uanset hvad tidspunkt flasken om natten ligger på.

Man skal også overveje, om hun lukker munden for skeen, fordi hun er lidt træt af skemad og hellere vil spise selv. Her er det en god idé at forsøge med klatkager osv. som du også har forsøgt, men heller ikke dette lyder til at gøre nogen større forskel.

Det lyder derfor som om, at jeres datters appetit ikke er så stor om morgenen, og det tænker jeg er helt okay. Hun spiser jo rigtig godt resten af dagen og er god til at spise varieret, så hun får samlet, det hun har behov for, og hun lyder til at være en pige, der trives, udvikler sig i rigtig god retning, og som har det godt :)

Jeg vil foreslå jer, at I fortsat tilbyder morgenmad - gerne en variation af grød, klatkager, frugt, grøntsager, lidt æg... så hun vænnes til at få lidt i maven om morgenen. Det gør ikke noget, hvis der ikke glider mere end et par skefulde grød og lidt frugt eller grønt ned. Lidt har også ret, og det vil være med til at påvirke hendes indre ur, så hun gradvist vænnes til at det faktisk er godt at spise lidt om morgenen også. På den måde kan et fast morgenmåltid være med til at vænne hende til at spise lidt mere på sigt.

Når det så er sagt, så er der naturligt mennesker, hvis appetit ikke er størst først på dagen, og måske hører hun til denne gruppe - og det må hun ...

Annonce

... naturligvis gerne. Hun spiser jo som sagt godt resten af dagen, så lidt om morgenen er helt okay, bare hun spiser lidt og ikke springer måltidet helt over, så vil det være super fint :)

Hun må i princippet spise alt muligt om morgenen. Det er godt med grød, og du kan forsøge med forskellige typer - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Du kan forsøge med hjemmelavet grød og færdiglavet babygrød for at se om noget falder bedre i hendes smag end andet. Grød kan også varieres ved at komme forskellige former for frugtmos og bær på som topping, eller du kan rive frisk frugt f.eks. revet pære eller æble og komme dette på.

Grød kan laves til klatkager eller du kan bage grødmuffins, som hun selv kan sidde med i hånden og gumle sig igennem og på den måde stadig få lidt grød i maven. Grød giver jo en rigtig god mæthed og sikrer hende energi til de efterfølgende timer.

Hun må også gerne få æg - f.eks. hårdkogt æg, som hun også kan sidde med. Hun må også gerne få små bidder af lidt skinke, pølse eller lignende - du skal dog være opmærksom på saltindholdet her. Hvis du selv laver en æggepandekage eller scrambled eggs, så må hun også gerne få dette, når blot du sikrer dig, at det er stegt godt igennem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da hun er glad for grøntsager, så må hun også gerne få dette om morgenen. Du kan evt. lave grøntsagsmuffins til hende, hvor du blander nogle af hendes yndlingsgrøntsager sammen med æg i en muffinsform og bager dem i ovnen. Så kan hun øve sig i at sidde og spise disse selv, eller du kan hjælpe hende med at holde.

Rugbrød uden kerner eller havregrynsboller eller grahamsboller kan være en idé. Server gerne med f.eks. ost. Det kan være smøreost eller det kan være ost i skiver eller stænger, som hun måske også gerne vil spise..

Frisk frugt og bær er godt. Det kan være melon, appelsin, jordbær, en moden pære, lidt banan eller lignende, måske lidt kiwi eller små bitte bider af en en moden blomme uden skræl...

Du kan også blande minifras med modermælkserstatning, lade det trække lidt så de bliver lidt bløde i konsistensen og så give hende lidt af dette om morgenen - igen blot for at vænne hende til at få lidt at spise omkring kl 7.30-8 - hvor jeg tænker at hun måske vil være parat, hvis hun er stået op kl 6.30-7... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge